пятница, 13 сентября 2024 г.

 13.09.24

Narrative tenses are the tenses we use when telling a story about past events. These tenses help us indicate the sequence of actions and the time at which those actions took place. Here’s a simple explanation of the main narrative tenses, which would be suitable for a fifth-grader:

  1. Past Simple: This is used for actions that happened in the past at a specific time. It tells us what happened in the story. For example:

    • "He walked to school yesterday."
  2. Past Continuous: This is used for actions that were happening over a period of time in the past. It gives background information in a story. For example:

    • "While he was walking to school, it started raining."
  3. Past Perfect: This is used for actions that happened before another action in the past. It tells us what had happened before the main event in the story. For example:

    • "He had finished his homework before he went to bed."
  4. Past Perfect Continuous: This is used to describe longer actions that had been happening before another past action. For example:

    • "She had been studying for hours when her friend called."

In a simple story, you could use these tenses together to show the sequence of events. For example:

"Yesterday, John woke up (Past Simple) early. He was feeling (Past Continuous) excited because he had been planning (Past Perfect Continuous) a trip with his friends. After he had packed (Past Perfect) his bag, he left (Past Simple) the house."

This combination of tenses helps make the story clearer and more interesting by showing when things happened in relation to each other.

Нарративные времена – это времена, которые мы используем, когда рассказываем историю о событиях в прошлом. Они помогают показать последовательность действий и время, когда эти действия произошли. Вот простое объяснение основных нарративных времён, понятное для пятиклассника:

  1. Past Simple (простое прошедшее время): Используется для действий, которые произошли в прошлом в конкретное время. Оно описывает, что произошло в истории.

    • "Он пошёл в школу вчера."
  2. Past Continuous (длительное прошедшее время): Используется для действий, которые длились в определённый момент в прошлом. Оно даёт информацию о фоновом действии в истории.

    • "Пока он шёл в школу, начался дождь."
  3. Past Perfect (предпрошедшее время): Используется для действий, которые произошли до другого действия в прошлом. Оно рассказывает о том, что случилось до основного события.

    • "Он закончил домашнее задание до того, как пошёл спать."
  4. Past Perfect Continuous (длительное предпрошедшее время): Описывает более продолжительные действия, которые происходили до другого события в прошлом.

    • "Она училась несколько часов, когда ей позвонила подруга."

В простой истории можно использовать эти времена вместе, чтобы показать последовательность событий. Например:

"Вчера Джон проснулся (Past Simple) рано. Он чувствовал (Past Continuous) себя взволнованным, потому что планировал (Past Perfect Continuous) поездку с друзьями. После того как он собрал (Past Perfect) вещи, он вышел (Past Simple) из дома."

Такая комбинация времён делает рассказ более понятным и интересным, так как показывает, когда именно происходили действия относительно друг друга.

Вот выделенные времена и перевод на английский:

  1. Вчера Джон проснулся (Past Simple) рано.
    Yesterday, John woke up (Past Simple) early.

  2. Он чувствовал (Past Continuous) себя взволнованным, потому что планировал (Past Perfect Continuous) поездку с друзьями.
    He was feeling (Past Continuous) excited because he had been planning (Past Perfect Continuous) a trip with his friends.

  3. После того как он собрал (Past Perfect) вещи, он вышел (Past Simple) из дома.
    After he had packed (Past Perfect) his bag, he left (Past Simple) the house.

--------------------------------------------------

 Вот пять коротких рассказов с выделением времён и их переводом на английский:

  1. Анна приготовила (Past Simple) ужин перед тем как гости пришли (Past Simple). Она готовила (Past Continuous) весь день, потому что хотела (Past Simple) сделать вечер особенным. Когда все поужинали (Past Simple), она почувствовала (Past Simple) себя счастливой.
    Anna cooked (Past Simple) dinner before the guests arrived (Past Simple). She had been cooking (Past Continuous) all day because she wanted (Past Simple) to make the evening special. After everyone had eaten (Past Simple), she felt (Past Simple) happy.

  2. Когда Питер пришёл (Past Simple) домой, он увидел (Past Simple), что кто-то оставил (Past Perfect) подарок на его столе. Он был (Past Continuous) удивлён, потому что не ожидал (Past Perfect) ничего подобного.
    When Peter came (Past Simple) home, he saw (Past Simple) that someone had left (Past Perfect) a gift on his desk. He was (Past Continuous) surprised because he had not expected (Past Perfect) anything like that.

  3. Мария прочитала (Past Simple) книгу, которую ей подарили (Past Perfect) на день рождения. Она читала (Past Continuous) её неделю и наконец закончила (Past Simple) в субботу.
    Maria read (Past Simple) the book that she had been given (Past Perfect) for her birthday. She had been reading (Past Continuous) it for a week and finally finished (Past Simple) on Saturday.

  4. Том смотрел (Past Continuous) телевизор, когда его друг позвонил (Past Simple). Они договорились (Past Perfect) встретиться, поэтому он быстро выключил (Past Simple) телевизор и пошёл (Past Simple) на встречу.
    Tom was watching (Past Continuous) TV when his friend called (Past Simple). They had agreed (Past Perfect) to meet, so he quickly turned off (Past Simple) the TV and went (Past Simple) to the meeting.

  5. Оля училась (Past Continuous) к экзамену, когда её сестра вернулась (Past Simple) домой. Она закончила (Past Simple) подготовку только тогда, когда все уже спали (Past Perfect).
    Olya was studying (Past Continuous) for the exam when her sister came back (Past Simple) home. She finished (Past Simple) her preparation only when everyone had gone to bed (Past Perfect).

Каждый рассказ включает выделение времён и точный перевод на английский.

---------------------------------------------------

3 коротких рассказа with narrative tenses

Маша проснулась (Past Simple) рано утром и вышла (Past Simple) на прогулку.
Maria woke up (Past Simple) early in the morning and went out (Past Simple) for a walk.

Пока она гуляла (Past Continuous), солнце встало (Past Simple) над горизонтом.
While she was walking (Past Continuous), the sun rose (Past Simple) over the horizon.

Она чувствовала (Past Continuous) свежий воздух и наслаждалась (Past Continuous) тишиной.
She was feeling (Past Continuous) the fresh air and enjoying (Past Continuous) the quiet.

После того как она прошла (Past Perfect) несколько километров, она решила (Past Simple) вернуться домой.
After she had walked (Past Perfect) a few kilometers, she decided (Past Simple) to return home.

Она пришла (Past Simple) домой, когда все ещё спали (Past Continuous).
She came (Past Simple) home while everyone else was still sleeping (Past Continuous).


Вчера Дима нашёл (Past Simple) старую фотографию в альбоме.
Yesterday, Dima found (Past Simple) an old photograph in the album.

Он вспомнил (Past Simple), что эту фотографию ему подарила (Past Perfect) его бабушка.
He remembered (Past Simple) that his grandmother had given (Past Perfect) him this photograph.

Когда он смотрел (Past Continuous) на фотографию, на его лице появилась (Past Simple) улыбка.
While he was looking (Past Continuous) at the photograph, a smile appeared (Past Simple) on his face.

**Он подумал (Past Simple), что это были прекрасные времена, которые он никогда не забудет (Future Simple).
He thought (Past Simple) that those were wonderful times that he would never forget (Future Simple).

После этого он убрал (Past Simple) фотографию в альбом и закрыл (Past Simple) его.
After that, he put (Past Simple) the photograph back in the album and closed (Past Simple) it.


Катя приготовила (Past Simple) завтрак до того, как дети проснулись (Past Simple).
Katya made (Past Simple) breakfast before the kids woke up (Past Simple).

Пока они спали (Past Continuous), она заваривала (Past Continuous) чай и накрывала (Past Continuous) на стол.
While they were sleeping (Past Continuous), she was brewing (Past Continuous) tea and setting (Past Continuous) the table.

Когда дети встали (Past Simple), они почувствовали (Past Simple) запах вкусного завтрака.
When the kids got up (Past Simple), they smelled (Past Simple) the delicious breakfast.

Они быстро сели (Past Simple) за стол и начали есть (Past Simple).
They quickly sat down (Past Simple) at the table and began to eat (Past Simple).

Катя улыбалась (Past Continuous), наблюдая, как они наслаждаются (Past Continuous) её едой.
Katya was smiling (Past Continuous), watching them enjoy (Past Continuous) her food.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

3.11.25 Пропуск ужина как путь к здоровью. АА МИКУЛИН https://www.youtube.com/watch?v=xiPZRnMWHDU Вот свод всех тезисов из речи Микулина «Пр...