It's all in the past
We tell stories and anecdotes all the time. Maybe we're telling stories to our children, telling an amusing anecdote to entertain our friends or even simply saying what we did at the weekend.
One thing is common to all these different kinds of stories. That's the past. They all happened in the past. Therefore, it's very important to know the past verb forms and use them correctly.
Can you identify the past verb forms in the following paragraph?
I was walking down the street to the shops. I hadn't been walking for very long when it started to pour down. I had forgotten to bring my umbrella so I got drenched (пропитаен).
was walking = past continuous
hadn't been walking = past perfect continuous
started = past simple
had forgotten = past perfect simple
got = past simple
------------------------------------------------
Past forms, a reminder (памятка)
The past simple is used when there is a completed action in the past.
- It started to pour down. (The starting of the rain is a finished event in the past) -"to pour down" означает сильный дождь
I got drenched. -я полностью промок(Getting drenched is a finished event in the past)
The past perfect simple is used to show that one action in the past happened before another action in the past.
- I had forgotten to bring my umbrella. (Forgetting the umbrella happened before the rain started)
The continuous verb forms are used when actions continued for a period of time and when actions in the past are interrupted by other actions.
- I was walking down the street to the shops. (The activity of walking continued for a period of time)
- I hadn't been walking for very long when it started to pour down. (The walk started before and was in progress when the rain started)"Я шёл недолго, когда начался ливень."
----------------------------------------------------
"We were chatting when all of a sudden I felt a bite on my line."
"Мы болтали, как вдруг я почувствовал, что что-то клюнуло на мою удочку."Исправление:
- "I felt" — правильно, потому что это внезапное действие в прошлом, которое произошло во время разговора, а не до него.
"Grandad started to laugh. He had been hoping for a big fish for supper."
When we got home, Grandad told a little lie to Mum about our trip."
================================
Narrative Tenses
Past Simple :
- Используется для описания завершённых действий в прошлом.
- Пример: I visited Paris last year. (Я посетил Париж в прошлом году.)
Past Continuous:
- Используется для описания действий, которые происходили в определённый момент в прошлом.
- Пример: I was reading a book when he called. (Я читал книгу, когда он позвонил.)
Past Perfect:
- Используется для описания действий, которые произошли до другого действия в прошлом.
- Пример: I had finished my homework before the movie started. (Я закончил домашнее задание до того, как начался фильм.)
Past Perfect Continuous:
- Используется для описания длительных действий, которые происходили до другого действия в прошлом.
- Пример: I had been studying for two hours when she arrived. (Я учился два часа, когда она пришла.)
Эти времена помогают более точно и ясно описывать события в прошлом
как использовать narrative tenses в сложных предложениях.
Past Simple и Past Continuous:
- Используются вместе, чтобы показать, что одно действие прерывает другое.
- Пример: I was walking in the park when it started to rain. (Я гулял в парке, когда начался дождь.)
Past Perfect и Past Simple:
- Используются, чтобы показать, что одно действие произошло до другого.
- Пример: She had already left when I arrived. (Она уже ушла, когда я пришёл.)
Past Perfect Continuous и Past Simple:
- Используются, чтобы показать длительное действие, которое происходило до другого действия.
- Пример: He had been working for hours when he finally took a break. (Он работал несколько часов, когда наконец сделал перерыв.)
Как эти времена сочетаются:
Past Simple часто сочетается с Past Continuous, когда одно действие прерывает другое:
- Пример: "Мы смотрели фильм, когда началась гроза."
Past Perfect сочетается с Past Simple, когда одно действие завершилось до другого:
- Пример: "Я уже поел, когда они вернулись."
Past Perfect Continuous сочетается с Past Simple, если нужно показать длительность действия до определенного момента:
- Пример: "Они работали весь день, когда их начальник решил завершить проект."
Пример сочетания всех времен в одном повествовании:
"Я смотрел (past continuous) фильм, когда позвонил (past simple) друг. До этого я планировал (past perfect) закончить работу, но смотрел (past perfect continuous) фильм уже два часа."
Таким образом, сочетание прошедших времен позволяет передать точную картину того, что и в какой последовательности произошло.
-----------------------------------------------------------------------------
24.09.24
Narrative tenses — это времена в английском языке, которые используются для повествования и описания событий в прошлом. Они помогают передать, какие события происходили последовательно, одновременно, или какие действия завершились раньше других. Рассмотрим признаки и сочетания таких времен.
Основные времена:
Past Simple:
- Признаки: Описывает отдельные завершенные действия в прошлом, последовательные события.
- Примеры маркеров времени: yesterday, last year, in 2010.
- Сочетание с другими временами: Часто используется для главных действий и может сочетаться с Past Continuous или Past Perfect, когда одно действие прерывается другим или произошло до другого действия.
Past Continuous:
- Признаки: Показывает длительное действие в определенный момент в прошлом, фоновое действие.
- Примеры маркеров времени: while, when.
- Сочетание: Чаще всего сочетается с Past Simple, когда длительное действие прерывается кратким действием в прошлом.
- Пример: "I was reading when the phone rang."
Past Perfect:
- Признаки: Показывает действие, которое завершилось до другого действия в прошлом.
- Примеры маркеров времени: before, after, by the time.
- Сочетание: Используется с Past Simple для объяснения, что одно событие произошло до другого.
- Пример: "By the time we arrived, she had left."
Past Perfect Continuous:
- Признаки: Обозначает длительное действие, которое происходило до определенного момента или события в прошлом.
- Примеры маркеров времени: for, since, before.
- Сочетание: Часто сочетается с Past Simple, когда важно подчеркнуть длительность действия до наступления другого события.
- Пример: "We had been waiting for hours when the bus finally arrived."
Как они сочетаются:
Past Simple + Past Continuous: Когда одно действие (Past Continuous) длилось в момент, когда его прервало другое действие (Past Simple).
- Пример: "I was cooking when the phone rang."
Past Simple + Past Perfect: Когда одно действие (Past Perfect) произошло до другого события (Past Simple).
- Пример: "She had finished her homework before her friends arrived."
Past Continuous + Past Perfect Continuous: Когда одно длительное действие (Past Perfect Continuous) завершилось до другого длительного действия (Past Continuous).
- Пример: "We had been studying for hours when it started to rain."
Признаки времен и сочетаний в повествовании:
- Past Simple описывает последовательные действия: "I went to the store and bought some bread."
- Past Continuous описывает длительность или фон: "I was reading when he called."
- Past Perfect подчеркивает, что действие произошло до другого: "By the time I arrived, he had left."
- Past Perfect Continuous подчеркивает длительность до определенного момента: "She had been working all day before she took a break."
Narrative tenses помогают точно передать последовательность событий и их длительность, что важно для построения логики повествования.
--------------------------------------------------------------------------
Перевод
Narrative tenses are the tenses used in English to describe events in the past. They help indicate the sequence and relationship between actions, as well as their duration. Let's review the main tenses and their combinations in narration, along with their markers and how they combine in storytelling.
Main Tenses:
Past Simple:
- Markers: Describes completed actions in the past and events that occurred one after the other.
- Time markers: Yesterday, last year, in 2010.
- Combinations: Often used with Past Continuous or Past Perfect when an action is interrupted or occurred before another one.
Past Continuous:
- Markers: Shows an ongoing action at a particular moment in the past or background action.
- Time markers: While, when.
- Combinations: Frequently used with Past Simple to show that an ongoing action was interrupted by a shorter, completed action.
- Example: "I was reading when the phone rang."
Past Perfect:
- Markers: Indicates an action that was completed before another past action.
- Time markers: Before, after, by the time.
- Combinations: Used with Past Simple to show that one event happened before another.
- Example: "By the time we arrived, she had left."
Past Perfect Continuous:
- Markers: Describes a continuous action that had been happening up to a particular moment in the past.
- Time markers: For, since, before.
- Combinations: Often used with Past Simple to emphasize the duration of an action that happened before another event.
- Example: "We had been waiting for hours when the bus finally arrived."
How They Combine:
Past Simple + Past Continuous: When one action (Past Continuous) was happening and was interrupted by another action (Past Simple).
- Example: "I was cooking when the phone rang."
Past Simple + Past Perfect: When one action (Past Perfect) happened before another event (Past Simple).
- Example: "She had finished her homework before her friends arrived."
Past Continuous + Past Perfect Continuous: When one continuous action (Past Perfect Continuous) ended before another continuous action (Past Continuous).
- Example: "We had been studying for hours when it started to rain."
Summary of Key Features and Combinations:
- Past Simple describes sequential actions: "I went to the store and bought some bread."
- Past Continuous describes duration or background: "I was reading when he called."
- Past Perfect emphasizes that an action happened before another: "By the time I arrived, he had left."
- Past Perfect Continuous emphasizes the duration before a specific moment: "She had been working all day before she took a break."
Narrative tenses allow for an accurate portrayal of event sequences and durations, which is key in storytelling.
------------------------------------------------
Использование всех narrative tenses — Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, и Past Perfect Continuous — в одном рассказе:
Пример 1:
- Past Simple: "Yesterday, we went to the park."
- Past Continuous: "While we were walking, we saw an ice cream truck."
- Past Perfect: "We had planned the trip the day before."
- Past Perfect Continuous: "I had been thinking about going there for weeks."
Пример 2:
- Past Simple: "When we arrived at the party, everyone was dancing."
- Past Continuous: "They were playing loud music when we walked in."
- Past Perfect: "The guests had already started dancing before we got there."
- Past Perfect Continuous: "They had been celebrating for hours before we finally joined them."
Пример 3:
- Past Simple: "We finished dinner and went to watch a movie."
- Past Continuous: "While the movie was playing, the power suddenly went out."
- Past Perfect: "We had chosen the movie carefully, so we were disappointed."
- Past Perfect Continuous: "We had been waiting all week to see it."
Пример 4:
- Past Simple: "Last weekend, we visited my grandparents."
- Past Continuous: "They were telling us stories when we arrived."
- Past Perfect: "They had already prepared lunch before we got there."
- Past Perfect Continuous: "My grandmother had been cooking since the early morning."
Пример 5:
- Past Simple: "I went to the library yesterday."
- Past Continuous: "While I was looking for a book, I met an old friend."
- Past Perfect: "We hadn’t seen each other in years."
- Past Perfect Continuous: "He had been working in another city before returning to ours."
Эти примеры показывают, как все четыре прошедшие времени могут быть использованы вместе в одном повествовании, чтобы рассказать историю с разными временными рамками.
5 примеров, где несколько времен используются в одном предложении:
- By the time I arrived, they had already started eating, and the kids were playing outside, even though(хотя) it had been raining earlier.
- (Past Simple, Past Perfect, Past Continuous, Past Perfect Continuous)
She said she had been working there for ten years before she decided to move, but now she is planning to start her own business.
- (Past Simple, Past Perfect Continuous, Past Simple, Present Continuous)
We were waiting at the station when we realized that the train had left, and we had been standing there for over an hour.
- (Past Continuous, Past Simple, Past Perfect, Past Perfect Continuous)
He had been studying for the exam all night when he suddenly remembered that he had promised to meet his friend, who was waiting for him.
- (Past Perfect Continuous, Past Simple, Past Perfect, Past Continuous)
They had finished the project by the time the boss arrived, but they had been working on it for weeks and were looking forward to a break.
- (Past Perfect, Past Simple, Past Perfect Continuous, Past Continuous)
Эти примеры показывают, как разные времена могут сочетаться в одном предложении, чтобы передать сложную временную последовательность действий.
----------------------------------------------------------
Вот таблица маркеров, которые указывают на употребление различных прошедших времен в повествовании:
| Время | Маркеры времени | Примеры предложений |
|---|
| Past Simple | yesterday, last week, in 2010, ago | She visited Paris last year. |
| Past Continuous | while, when, as, all day, at that moment | She was reading a book when he called. |
| Past Perfect | already, before, after, by the time, until then | She had finished her homework before dinner. |
| Past Perfect Continuous | for, since, how long, before, until | She had been studying for hours before the exam. |
Эти маркеры помогут вам определить, какое прошедшее время следует использовать в вашем рассказе. Если у вас есть конкретные примеры или вопросы, не стесняйтесь задавать!
В английском языке для выражения прошедших действий в нарративе используется несколько форм прошедшего времени. Таблица ниже включает маркеры, которые указывают на употребление различных форм прошедшего времени:
| Время | Маркеры времени и контексты | Описание |
|---|
| Past Simple | yesterday, ago, last (year/month/week), in (year) | Используется для действий, которые происходили в конкретный момент или период в прошлом и завершены. |
| Past Continuous | while, when, all day, all morning, at 5 o'clock (в прошлом) | Указывает на длительное действие, которое происходило в определённый момент в прошлом или одновременно с другим действием. |
| Past Perfect | already, before, by the time, after | Показывает, что одно действие произошло до другого действия или момента в прошлом. |
| Past Perfect Continuous | for, since, how long, before, until | Описывает длительное действие, которое началось до другого действия в прошлом и длилось до того момента. |
| Used to / Would | used to, would often, used to + infinitive | Описывает повторяющиеся действия или состояния, которые происходили регулярно в прошлом, но больше не происходят. |
Эти маркеры помогут определить, какое прошедшее время употребляется в зависимости от контекста в повествовании.
Past Perfect Continuous употребляется в том случае, когда какое-то длительное действие предшествует событию в прошлом.Так как мы подчеркиваем, что одно действие в прошлом происходит раньше и является длительным, нам нужны соответствующие маркеры времени:
before (до того, как), till (до тех, пока), until (до тех пор, пока), for a day/week/several hours (в течение дня, недели, нескольких часов), all day/week/month (весь день, неделю, месяц), since last week/month (с прошлой недели/месяца), since 4 pm (c 4 часов вечера):
Past Perfect используется в тех случаях, когда нам нужно подчеркнуть, что одно действие в прошлом происходит раньше, чем другое, поэтому употребляются соответствующие маркеры времени:
before (до того, как), after (после того, как), by the time (к тому времени), by morning (к утру), by the end of the week (к концу недели)
------------------------------------
24.09.24
WB P.8, ex. 1
Подробное объяснение каждого предложения с переводом:
When I arrived, the German class had already started.
Когда я пришёл, немецкий класс уже начался.
Здесь "had started" указывает на то, что действие (начало занятия) произошло до другого действия (прихода говорящего). Мы используем Past Perfect, чтобы подчеркнуть, что занятие началось ранее, чем он пришёл.
Although we had met a few times before, I didn’t recognise her.
Хотя мы встречались несколько раз раньше, я не узнал её.
В этом предложении "had met" также используется в форме Past Perfect, чтобы показать, что встречи произошли до момента, когда говорящий не узнал женщину. Это объясняет, что даже при наличии предыдущих встреч он не смог её распознать.
After she had used the wrong word, she went bright red.
После того как она использовала неправильное слово, она покраснела.
Здесь "had used" показывает, что действие (использование неправильного слова) произошло до того, как она покраснела. Это предложение описывает последовательность действий: сначала она ошиблась, затем её лицо покраснело от смущения.
Mike was late for the class because he had left / he’d left his books at home.
Майк опоздал на урок, потому что он забыл свои книги дома.
В этом предложении "had left" указывает на то, что действие (оставление книг дома) произошло раньше, чем опоздание на урок. Здесь объясняется причина опоздания — он забыл свои книги.
Ana had spent an hour in the advanced class before she realised she was in the wrong room.
Ана провела час на уроке продвинутого уровня, прежде чем поняла, что она в неправильном классе.
"had spent" показывает, что действие (проведение времени на уроке) завершилось до того, как она осознала свою ошибку. Это выражает временную последовательность действий: сначала она была на занятии, затем поняла свою ошибку.
By the time I’d asked him to make me a coffee, I realised he was the boss.
К тому времени, как я попросил его сделать мне кофе, я понял, что он был боссом.
В этом предложении "I’d asked" (сокращение от "I had asked") указывает на то, что действие (попросить о кофе) произошло до того, как говорящий осознал, что этот человек является боссом. Это также демонстрирует последовательность событий: сначала просьба, затем осознание его статуса.
Таким образом, во всех этих предложениях используется Past Perfect для обозначения действий, которые произошли до других действий в прошлом, что помогает установить временные связи между событиями.
------------------------------------------
Questions on the topic Narrative Tenses 24.09.24
What is the primary use of the Past Simple tense in narrative writing?
The Past Simple tense is primarily used to describe completed actions or events that occurred at a specific time in the past. It moves the story forward by providing a sequence of events.
How does the Past Continuous tense help set the scene in a story?
The Past Continuous tense helps create a background or context for the main actions by describing ongoing actions or situations that were happening at a specific time in the past, setting the mood and atmosphere.
Can you give an example of a sentence using Past Perfect to show the sequence of events?
An example of Past Perfect: "By the time she arrived at the party, everyone had already left." This shows that the leaving happened before her arrival.
What effect does using Past Perfect Continuous have on the narrative?
Using Past Perfect Continuous emphasizes the duration of an action that was ongoing before another action in the past, highlighting its significance or impact on the subsequent events.
How do transitions such as "when," "after," and "before" influence the use of narrative tenses?
Transitions help clarify the sequence of events and establish the relationship between different actions. For example, "after" often leads to Past Simple, while "before" may introduce Past Perfect.
In what situations would you choose to use Past Simple instead of Past Perfect?
Past Simple is used when the action is the main focus and does not require a connection to another past action. For instance, "He walked to the store" focuses solely on that action.
How can using different narrative tenses affect the reader's understanding of time in a story?
Different narrative tenses can clarify the order of events, indicate whether actions were ongoing or completed, and show the relationships between different time frames, helping readers follow the timeline.
Why is it important to maintain consistency in narrative tenses throughout a story?
Consistency in narrative tenses helps avoid confusion and makes the narrative clearer. Mixing tenses can lead to misunderstandings about the timeline and relationships between events.
Can you explain the difference between "I was walking" and "I walked" in the context of a narrative?
"I was walking" (Past Continuous) indicates an ongoing action at a specific moment in the past, while "I walked" (Past Simple) indicates a completed action. The first sets a scene, and the second presents a fact.
How do flashbacks utilize narrative tenses to convey past events in storytelling?Как флешбэки используют повествовательные времена для передачи событий прошлого в рассказе?
Flashbacks often use Past Perfect to describe events that happened before the current timeline of the narrative. This technique helps provide background information and context for the characters and plot.
Flashback — это литературный и кинематографический прием, который позволяет автору или режиссеру перенести аудиторию в прошлое, чтобы показать события, которые произошли до текущего момента повествования. Этот прием часто используется для предоставления дополнительной информации о персонажах, их мотивациях или предыстории сюжета.
Как флешбэки работают в повествовании:Narrative Tenses: Для передачи событий прошлого во флешбэках часто используются различные прошедшие времена, такие как Past Simple, Past Continuous, Past Perfect и Past Perfect Continuous. Это помогает четко обозначить временные рамки и последовательность событий.What is the difference between Past Simple and Past Continuous?
- Past Simple is used for actions that were completed in the past at a specific time. For example, “I visited Paris last year.” Past Continuous is used for actions that were ongoing at a specific time in the past. For example, “I was visiting Paris when it started to rain.”
When do we use Past Perfect instead of Past Simple?
- We use Past Perfect to show that one action happened before another action in the past. For example, “She had finished her homework before she went out to play.” This indicates that the homework was completed first.
How do we form the Past Perfect Continuous tense?
- The Past Perfect Continuous tense is formed using “had been” followed by the present participle (verb + ing). For example, “She had been studying for hours before the exam.”
Can you give an example of a sentence using Past Continuous and Past Simple together?
- Yes, an example would be: “I was reading a book when the phone rang.” Here, Past Continuous (“was reading”) sets the scene, and Past Simple (“rang”) describes the action that interrupted it.
Why do we use Past Perfect in a narrative?
- We use Past Perfect in a narrative to show that an action was completed before another action in the past. It helps to clarify the sequence of events. For example, “By the time the movie started, we had already bought our tickets.”
What time expressions are commonly used with Past Perfect?
- Common time expressions used with Past Perfect include “already,” “before,” “by the time,” “until then,” and “after.” For example, “She had already left by the time I arrived.”
How do we use Past Continuous to set the scene in a story?
- Past Continuous is often used to describe the background or ongoing actions in a story. For example, “The sun was setting, and the birds were singing as we walked through the park.”
What is the structure of a sentence in Past Perfect Continuous?
- The structure of a sentence in Past Perfect Continuous is: Subject + had been + present participle (verb + ing). For example, “They had been waiting for over an hour when the bus finally arrived.”
When do we use Past Simple for actions in a story?
- We use Past Simple for actions that happened at specific times in the past and are considered complete. For example, “He entered the room, looked around, and sat down.”
How can Past Perfect Continuous show the duration of an action in the past?
- Past Perfect Continuous is used to emphasize the duration of an action that was ongoing up to a certain point in the past. For example, “She had been working at the company for five years before she got promoted.”
- ---------------------------------------------------------------
Flashback — это литературный и кинематографический прием, который позволяет автору или режиссеру перенести аудиторию в прошлое, чтобы показать события, которые произошли до текущего момента повествования. Этот прием часто используется для предоставления дополнительной информации о персонажах, их мотивациях или предыстории сюжета.
Примеры использования флешбэков:
- Литература: В романах флешбэки могут быть использованы для раскрытия прошлого главного героя, что помогает читателю лучше понять его действия и решения в настоящем.
- Кино и телевидение: В фильмах и сериалах флешбэки часто используются для создания драматического эффекта или для объяснения сложных сюжетных линий. Например, в сериале “Lost” флешбэки играют ключевую роль в раскрытии предыстории каждого персонажа.
- Музыка: В песнях флешбэки могут быть использованы для выражения ностальгии или воспоминаний о прошлом. Например, песня INNA “Flashbacks” рассказывает о воспоминаниях и переживаниях из прошлого1.
Как флешбэки работают в повествовании:
- Narrative Tenses: Для передачи событий прошлого во флешбэках часто используются различные прошедшие времена, такие как Past Simple, Past Continuous, Past Perfect и Past Perfect Continuous. Это помогает четко обозначить временные рамки и последовательность событий.
Narrative Tenses
In the past, we tell our tales,
With Past Simple, we set our sails.
“I walked,” “I saw,” events complete,
Moments in time, so short and sweet.
Past Continuous paints the scene,
“I was walking,” in between.
Actions flowing, not yet done,
Setting the stage for what’s to come.
Past Perfect looks further back,
“I had walked,” before the track.
One step before another’s start,
A sequence clear, a story’s heart.
Past Perfect Continuous shows the span,
“I had been walking,” time began.
Long actions leading to a point,
In the past, they all anoint.